KategooriadBrändidSeeriad

3 asja, millele jalgrattahoidja valimisel tähelepanu pöörata

Jalgrattaga sõitmine on lõbus, keskkonnahoidlik ja teeb tervisele head. Seda meelt on ka paljud linnaplaneerijad ja hoonete omanikud, kes hoolitsevad üha rohkem selle eest, et jalgratta parkimiseks oleks piisavalt kohti.

Kuid kahjuks võib näha ka kahetsusväärseid juhtumeid, kus mõeldud on head, kuid välja tulnud hoopis vastupidine. Näiteks on jalgrattahoidja küll olemas, kuid selle asutamine on ebamugav, keeruline või suisa võimatu, mistõttu kinnitatakse rattad hoopis kõrvalolevate postide või puude külge. Tühjana seisvale rattahoidjale on raisatud asjatult ruumi, raha ja materjali.

Et nii ei juhtuks, anname nõu, milline rattahoidja on praktiline, mugav ja turvaline. Kõik selleks, et liikuda üheskoos tervema ühiskonna ja puhtama looduse poole.

Rattasõitu soodustavate lahenduste kiitmisele ja laitmisele on pühendunud Facebooki grupp „Eesti rattarikkaks!“ mida jälgib kaheksa tuhat inimest. Meiegi hoiame sel silma peal, et rattasõpradele parimaid lahendusi pakkuda. Seal kirjutavad paljud liikmed, milliseid jalgrattahoidjaid nad eelistavad ja millistest suure kaarega mööda väntavad. Toome välja nende peamised kriteeriumid.

1. Ratast peab saama kinnitada raami pidi

Rattahoidjad, kuhu tuleb jalgratas kinnitada esiratast pidi, võiks jääda minevikku. Seda mitmel põhjusel. Esiteks muudab see varastamise imelihtsaks: kurikael eemaldab jalgratta küljest esiratta ning läheb ülejäänud jalgrattaga minema. Teiseks ei saa kõik inimesed hästi kükitada ega kummarduda, et esiratta küljes lukuga pusima hakata. Kolmandaks võivad esirattakinnitused velge lõhkuda.

Enamikul ratastest on raam umbes 80 sentimeetri kõrgusel, mistõttu sobib neile umbes sama kõrge rattahoidja. Lasteratta või mõne teistsuguse rattamudeli raam on aga madalamal ning sel juhul ei ole midagi teha rattahoidjaga, kus sellise kõrgusega kinnituskoht ongi ainuke.

Seega on hea valik näiteks U-kujuline suletud hoidja, kus kõrgeim koht on küll täiskõrguses rattaga kohakuti, ent küljeposti külge saab kinnitada ka madalama raamiga ratta. Hea lahendus on näiteks meie 0,8 meetri kõrgune Sandwich, mis mahutab kaks jalgratast.

Rattagurud peavad väga praktiliseks ka ringikujulist rattahoidjat, kus iga rattaomanik leiab toruosa, mis just tema ratta raamiga kohakuti on. Selline on näiteks elegantsete joontega Omega.

2. Rattale peab olema piisavalt ruumi

Autoparklates on parkimisjoonte tõmbamisel arvesse võetud asjaolu, et kahe auto vahele peaks jääma vähemalt pool meetrit tühja ruumi. Rattaparklatele selline ettenägelikkus kahjuks tihti ei laiene. Sageli võib näha rattahoidjaid, kus on täidetud vaid alla poole plaanitud kohtadest: teiste rataste vahele ei ole võimalik enda oma suruda.

Kahe pargitud ratta vahele võiks jääda umbes üks meeter. Kui ruumiga pole laiutada, piisab ka 0,8 meetrist, kuid alla selle läheb juba kitsaks. Ruumikate vahedega on näiteks rattahoidja Edge, mis mahutab vabalt isegi laiade rehvidega maastikurattaid. Edge sobib hästi nii täiskasvanu- kui ka lasteratta kinnitamiseks.

Teine võimalus on valida eraldiseisev rattahoidja, mille saab oma äranägemise järgi paigutada just nii laiade vahedega, kui olud võimaldavad. Selline on teiste seas näiteks Tomi.

Lisaks tuleb kindlasti mõelda sellele, kas ka jalgratta esiratas ilusti ära mahub. Kui rattahoidja lükatakse liiga seina vastu, ei ole esirattal piisavalt ruumi ning ratas ei mahu enam hoidjaga kohakuti.

Seinaga risti oleva rattahoidja keskkoht võiks olla seinast vähemalt meetri kaugusel. Kui rattahoidja on seina suhtes 45-kraadise nurga all, võib keskkoht jääda ka 0,8 meetri kaugusele, kuid mitte vähem. Kui ruumiga ei ole priisata, tuleb appi rattahoidja Move, mida saab tellida ka 45-kraadise nurgaga.

3. Mõtle, kas rattahoidja võib kahjustada raami värvi

Paljud rattasõbrad peavad nelinurkse rattahoidja (näiteks U2) eeliseks seda, et pedaali saab toetada külgmise toru vastu. See on hea olukorras, kus rattahoidja asub kaldpinnal – siis püsib ratas paigal –, ning juhul, kui omanik ei taha rattaraami metallile toetada, sest see võib kahjustada raami värvi.

Pedaaliga toetamine ei pea olema ainus lahendus, et kahjustusi vältida. Kriime ja värvikahjustusi aitab ennetada rattahoidja BikeMe, mis on kaetud pehmete kummiribadega. Samuti aitab värvi kaitsta kauni disainiga Velone, mis on valmistatud troopilisest puidust. Looduslähedase väljanägemisega rattahoidja sobib ideaalselt terviseradade ja rustikaalsete hoonete kõrvale.

Muud kasulikud lahendused

Tõhus ja õigesti paigaldatud rattahoidja võiks olla inimsõbralikus elukeskkonnas normaalsus. Lisaks on hea, kui rattaomanikele leidub ka muid abimehi – näiteks tuleb koolide, spordi- ja kaubanduskeskuste juures kasuks rattapump. Kompaktne rattapump Pum sobib erinevate rattarehvide täitmiseks ning on rõhuastmete fikseerimiseks varustatud ka manomeetriga.

Kiiret lahendust rattaga seotud olmeprobleemidele pakuvad rattapuhastusstendid ja hoolduspukid. Puhastusstend Net sisaldab kahte erifunktsiooniga harja, mis võimaldavad mugavalt puhastada jalgratta kõiki osasid. Hoolduspukist Biki leiad tööriistad, millest on abi, et streikima hakanud ratas kiirelt uuesti teele saada. Tööriistad on lukustatud tugevdatud terastrossiga ning hooldusstend hakkab tööle pärast mündi sisestamist.

Rohkem uudiseid